11 Mayıs 2009 Pazartesi

Dikim zamani

Sonunda gecen cumartesi (Mayis 9) Yuksel teyze ve oglunun yardimlariyla ekim isini hallettik. Oncesinde, Tugrul ve Yuksel Teyzenin kucuk oglu Ozgur, damlama sulama borularini baglama isini hallettiler. Torun Ece bize eslik etti.



Ozgur'e bir haftadir disarida duran, benim domates ve biber fidelerini gosterdim. Nedendir bilmem benim tum fideler morardi! PDA grubunda bu problemi pek cok kisi yasadi bu sene. Kimisi soguktan dedi, kimisi fosfor eksikliginden. Dogrusu tam olarak neden oldu bilemedim, Ozgur de bilemedi. Ama "daha dikme, baksana daha tuyleri duruyor sap kisminda" dedi. Bu arada ben PDA'de onerilen sasirtma islemini (Ozgur fideleri daha once gordugunde, gerek yok, tarlaya ekeriz biz direk demisti) hic yapmadim! Icim zaten sikintidan kipir kipir. Disarida alissinlar diye cikarmistik, ruzgari kessin diye de romorkun icine koymustuk kaplari. Ama ruzgar oyle esiyor ki, torf de oyle cabuk kuruyor ki, 2 gune bir fideler boyunlarini bukuyorlardi. Surekli dikim oncesi sasirtma "yapsak mi yapmasak mi"yi hemen her gun Tugrul'la konusuyorduk. Konusma cok, karar yok!:)

Her neyse, cumartesi gunu Yuksel teyze ortanca oglu, tabi ki torunu, ve tohum ve fidelerle dolu bir kovayla cika geldi. Getirdikleri bamya, borulce tohumlarini, 3 cesit biber (dolmalik, kamış, kahvaltilik), patlican fidelerini hep beraber diktik. Yuksel teyze bana tohumlari ve fideleri nasil ekecegimi gosterdi. Ilk once damla sulamayi 15 dakika kadar actik. Toprak yeterince islaninca, tohumlari bas ve isaret parmaginin arasina alip, fideleri de parmaklarin icine alip (fidenin cevresinde bir cesit zirh olusturarak) damlama sulamadaki deliklere denk gelecek sekilde (arigin yukselen tarafinda) sokarak topraga yerlestirdik. Fideler ariklarin yamaclarina yaslanacak sekilde konuldular. Yani topraga dik degil de egimle girdiler.



Tohumlari neredeyse 3-4 cm. kadar derinlikte yerlestirdik. Sanirim benimkiler basta biraz derine indiler! Fideleri sokarken ise neredeyse 10 cm. derine indik. Yine bunlar benim goz karari anladiklarim, tam olarak bilemiyorum. Patlicanlari, ve borulceleri her iki damlamada bir, biberleri her damlama deligine denk gelecek sekilde diktik. Damlamalarin arasi 33 cm. Tohumlari, cimlenmeme ihtimaline karsi bir kac tane soktuk her bir yere. Birden fazla fide yetisirse, seyreltme yapacagiz.

Tabi Yuksel teyze, ve Unal hizli hizli eldekileri bitirince, "senin fideleri de dikelim" dedi Yuksel teyze. Bir an kararsiz kaldim. Unal da, "ha disarida tutacaksin, ha toprakta; toprak daha iyi" deyince, gorece olarak iri olanlarini direk topraga sasirttik! Diger fidelerin yaninda benimkiler minicik kaldi. Topraga yaslayacak uzunlukta olmadigi icin mi, yoksa domatesler oyle mi dikiliyor bilmem ama domatesler topraga dik dik girdiler. Onlari da birer damlama atlayarak diktik.

Eldekiler bitince, daha ne nereye ekilir konusmasi basladi. Yuksel teyze illa ki bir de maydanoz, nane, vs icin "ocak" yapalim diyor. Biz bir kac gune yapariz deyince de "ama Mayis 12-21 arasi bir sey ekilmez, ekilse de verimli olmaz" deyiverdi! Sonra da "annecigim, hep ayi izlerdi ekim zamanlari icin, simdi hic oyle seyler yok" dedi icini gecirerek. Hemen kafama not aldim: islerin yavasladigi bir donem, Yuksel teyzeyi karsima alip annesi nasil dikermis anlattiracagim.

Toplam 45 dakika kadar damlama sulama acik kaldi. Sonunda, Yuksel teyzenin bereket dualariyla bitirdik.

Bu sabah bir baktim, viyol ve tava yogurt kaplarinda, geride kalan fideler boyunlarini bukmus, aksamina onlari da buyuk kucuk dinlemeden diktim. Gerci cumartesi gunku dikme metodunu, fidelerin minikligi yuzunden uygulamaya cesaret edemedim. Bir dal parcasi ile topraga delik acarak diktim.

Patlican fideleri bugun gozume biraz mutsuz geldi. Ama biberler guzel. Hatta benim minik pembelerim bile saglam duruyor. Gerci bir kac gun gecmesi lazimmis ne olacagini anlamak icin. Unal bir kac kere hatirlatti, "sulama konusunda, ozellikle baslarda cok cimri olun" dedi.

Dun aksam Yuksel teyze ve ailesini bize yemege cagirdik, hep birlikte capa makinamizi, kumesimizi, cibilerimizi ve de ekimimizi kutladik. Darisi hasada.

Hasat zamani, bekleriz hepinizi!:)

3 yorum:

Meyvelitepe dedi ki...

Bereketli olur inşallah.

EmRe SeLeS dedi ki...

Cok super olmuş sebze bahçeniz. Tek kusuru var bamya da ekmissiniz :D Yani gereksiz...

Pinar dedi ki...

Cok tesekkurler Meyvelitepe.

Emre'cim sen yazin gel, ben sana bol sarimsakli, zeytinyagli bamya pisireyim, sonra bir daha konusalim!:)